Ett av Sveriges Gasellföretag år 2012 och årets företag i Svedala samma år. Bakom framgångarna ligger hårt arbete, duktiga medarbetare och bilar som bara rullar och rullar.
Vi letar oss fram genom industriområdet i Svedala tidigt en kall morgon. Dimman ligger tät och det är svårt att hitta entrén till en av Svedalas största arbetsgivare. Så småningom får vi syn på en liten skylt på dörren till en oansenlig byggnad. Där står Svedala Cargo.
Vi har bestämt möte med Mats Ostrell, en av ägarna till transportföretaget Svedala Cargo. Men när vi kommer in är det lilla kontoret nästan tomt och vi får beskedet att Mats är inte där. Han har kört till Trelleborg med brådska.
– En fredag natt fick jag själv hoppa in i bilen och köra ner till München för att leverera reservdelar åt Tetra Pak. Och då tog jag en Vito – den är oslagbar. Man sitter bra, högt och rakt, och det är skonsamt för kroppen när man kör länge. Jag hade kunnat ta min egen privata C-Klass, men jag trivs bäst med Viton!
Mats har många Mercedes-Benz-modeller att välja bland när Svedala Cargo ska leverera varor. I företagets flotta med ett 30-tal fordon ingår nästan hela Mercedes-Benz modellprogram för lastbilar och transportbilar. Actros, Antos, Atego, Axor, Sprinter, Vito och Citan.
Att det blev Mercedes-Benz var från början en ren tillfällighet för många år sedan. Då hittade man en begagnad lastbil i Göteborg och slog till. Och sedan har det bara fortsatt på den vägen.
– Om vi inte hade varit nöjda med Mercedes-Benz, så hade vi naturligtvis inte fortsatt. För det första får vi en fantastisk service. Verkstaden fungerar otroligt bra, vi vet att personalen alltid gör sitt yttersta för att hjälpa oss och vi blir alltid väldigt bra bemötta. Men sedan är vi också mycket nöjda med bilarna, säger Mats.
Svedala Cargo distribuerar gods runt om i Skåne och Blekinge, men har även regelbundna transporter till Tyskland, Holland, Danmark och Norge. Företaget samarbetar med TNT Express och hämtar gods på Sturup tidigt på morgonen för att kunna leverera till slutkunden innan arbetsdagen börjar.
Tetra Pak är också en stor kund, som kräver hög service. Enligt avtal ska Svedala Cargo vara på plats på Tetra Pak för att hämta upp godset inom en timme efter att beställningen kommit in. Det kan till exempel vara reservdelar som måste fram så snabbt som möjligt till ett mejeri någonstans i Europa.
Eftersom det ofta rör sig om tunga maskindelar är det billigare och snabbare att utnyttja lastbil istället för flyg.
– Det är ofta tidskritiska transporter. Godset måste vara framme i tid helt enkelt. Och då måste vi kunna lita på våra bilar. Därför är vi mycket nöjda med Mercedes-Benz. Våra bilar rullar ungefär 35 000 mil och utan problem år efter år. Och är det något som måste åtgärdas, så vet vi att vi får hjälp direkt, förklarar Mats.
Svedala Cargo startades av bröderna Ostrells far 1982. Mats och Lars började jobba i företaget några år senare och tog över ägandet år 2000. I dag har man 36 fast anställda, men ett 50-tal personer totalt på lönelistan. Med andra ord har Svedala Cargo vuxit till ett stort företag, till och med en av de största arbetsgivarna i Svedala.
Den positionen samt god ekonomi, god företagsledning och gott entreprenörskap låg bakom utnämningen till årets företag i Svedala kommun 2012. Samma år låg Svedala Cargo med på listan över Sveriges Gasellföretag efter att ha dubblat omsättningen under fyra år.
– Man tänker inte så mycket på det när man befinner sig mitt i det, men visst är det roligt att det går så bra. Bakom framgångarna ligger hårt arbete och personlig service. Våra kunder vet att vi gör vårt bästa för dom. Och sist men inte minst har vi duktiga och lojala medarbetare.
En av medarbetarna på Svedala Cargo är Paul Arvidsson. Han har arbetat i företaget i ungefär tio år och en av dem som fått äran att köra företagets nya Antos.
– Den har gått cirka 12 000 mil nu, på ett halvår, och jag har kört den sedan vi fick den, säger Paul och ser en aning stolt ut.
– En härlig bil att köra. Den går mjukt och tyst och man sitter ombonat. Motorn och växlingen är toppen. Det är en fin automatlåda och jag behöver aldrig fundera på växlingarna. En liten positiv detalj är att nackstödet kan regleras. Det har jag aldrig tänkt på förut, men det är riktigt bra.