När Hemvärnet behövde nya bilar testade Försvarets materielverk fyra skåpbilar av olika fabrikat för att finna den bästa kombinationen av ändamålsenlighet, robusthet och kostnadseffektivitet. Valet föll på Mercedes-Benz Sprinter.
I år kommer Mercedes-Benz att slutföra en omfattande beställning från Försvarets materielverk (FMV) på totalt 200 stycken Sprinter – 160 gruppfordon och 40 chefsfordon. FMV levererar bilarna vidare till Hemvärnet, som ska använda dem för transport av soldater.
Hemvärnet, som är en del av Försvarsmaktens insatsorganisation, har till huvuduppgift att skydda och bevaka viktiga militära och civila objekt samt stödja samhället vid krissituationer. För närvarande pågår en utveckling av Hemvärnet mot en modernare organisation. Utrustningen blir mer avancerad, medelåldern på de frivilliga soldaterna sjunker och kraven ökar. Som ett led i denna utveckling ersätts nu de tidigare transportfordonen, terrängbil 11 (från 1974) och 20 (från 1979), av nya och specialanpassade Sprinter.
Som grund för upphandlingen från FMV låg en teknisk kravspecifikation som omfattade bland annat 4-hjulsdrift, automatlåda och 5-ton totalvikt. Gruppbilarna skulle också ha plats för åtta personer plus hundförare med hund.
– Vi testade fyra skåpbilar från olika tillverkare, men det var endast Mercedes-Benz Sprinter som kunde uppfylla alla våra krav. Utvecklingen av bilarna skedde därefter i samverkan mellan Mercedes-Benz, Hemvärnet och Abicon, som svarat för ombyggnadsarbetet. Vi har byggt, provat och förbättrat under nästan ett helt års tid och gjort många fysiska tester, framför allt i Skövde. Vi har ställt många, hårda krav, men det har också resulterat i en mycket genomtänkt och funktionell grupptransportbil. Och när nu ett år har gått sedan vi fick de första leveranserna, så kan jag konstatera att vi har bara goda erfarenheter och alla är mycket nöjda med Sprintern, säger Lars Fransson på FMV.
Hemvärnets nya 4-hjulsdrivna grupptransportbil är baserad på ett Sprinter skåpbils-chassi, som anpassats av Abicon för att uppfylla Hemvärnets speciella behov. Hunden medföljer på ett säkert sätt i en inbyggd hundbur. Hemvärnet har bestämt i detalj vilken utrustning som ska finnas med i bilen, hur den ska placeras och vilken utrustning som ska vara snabbast åtkomlig vid urlastning.
– Vi har gjort mängder av prov och stuvningsövningar med prototyper innan vi kom fram till den slutliga, optimala lösningen. I bagageutrymmet har vi specialbyggt många praktiska och funktionella förvaringsutrymmen för allt materiel som Hemvärnsgruppen behöver. Och om man behöver ta med ännu mer material kan man hänga på en släpkärra, berättar Markus Eriksson, som är projektledare på Abicon.
Inne i bilen har passagerarna en bra åkkomfort. Omloppsvärmare under högra framsätet ger god värme året runt. Vid behov kan en av stolsraderna vändas och man kan även ta ut fyra stolar för att istället ge plats för två bårar vid sjuktransport. En speciell fläkt i hundburen ser till att även hunden mår bra under transporten.
I december 2014 fick Hemvärnet den första delleveransen på 200 sprinter för 40 plutoner. Mercedes-Benz Global Training bistod med både teknisk och handhavande kurs. Målet är att ytterligare 80 plutoner ska förses med vardera fyra gruppbilar och en chefsbil.