MRM Mining har det tuffa och stora uppdraget för LKAB som innebär hela Malmbergets samhällsomvandling – att flytta en hel ort. Till sin hjälp har de tre Mercedes-Benz Vito skåpbilar, som fungerar som servicebilar och förbil vid varje flytt.
I mer än femtio år har den lilla gruvorten varit hem åt alla dem som på olika sätt haft sitt levebröd av stålet och LKAB. Efterhand som driften under jord utvecklats, så har behovet av att flytta det som finns ovan jord blivit nödvändigt på grund av rasrisken.
Under de närmaste åren ska drygt 30 hus i den lilla gruvorten i Gällivare kommun flyttas till ”säker mark” ungefär fem kilometer söder om gruvan, till Koskullskulle. Det är hus byggda under olika tidsperioder, från 1896 till 1950 och som Länsstyrelsen bedömer som viktiga att bevara. Husen transporteras de fem kilometrarna på trailer som hela byggnader och det djärva uppdraget att transportera och flytta husen gavs till MRM Mining.
– Uppdraget är en totalentreprenad där vi gör alltihop. Vi tar in den kompetens som behövs inom el, bygg osv. Allt som behövs för att utföra uppdragen, berättar Mattias Larsson, delägare i företaget MRM Mining.
– I praktiken går det till som så, att man gräver under husen så man får in balkar underbyggnaden. Sen pallar man upp huset, backar in en stor trailer, lyfter, tar bort pallningen och kör iväg med huset.
– Om det är källare på husen, så bilar vi ner den. Det blir ingen källare med i flytten, den ryker. Till sommaren ska vi flytta ett hus som ska ha källare, då bygger vi det på plats och ställer huset ovanpå.
– De husen vi flyttat nu har fyra-fem lägenheter, så det är stora hus. Det är dyrare att flytta husen än att bygga nytt – men det finns hus som Länsstyrelsen bedömt som viktiga ur kulturmiljöhänseende och då ska de bevaras och flyttas. Till exempel kyrkan.
Mercedes-Benz Vito skåpbil vägleder transporten.
– Våra Vitos används som förbilar och som sambandscentral under själva flytten och dessutom har vi vägtransportledare på plats. Det krävs 3-4 förbilar under en sådan transport och det ställer också stora krav på förarna i våra Vitos. De måste vara mycket uppmärksamma och ha kontroll över hela situationen.
– Det är viktigt att ha pålitliga, bra bilar under det arbetet, för när man väl börjat rulla med husen, så finns det ingen återvändo.
– Vi har våra Mercedes på leasing med serviceavtal och vi köpte dem från Bildahl i Luleå. Vi är mycket nöjda med dem. De fyller sin funktion och de klarar vår hårda vinter här. Det är bra bilar, säger Mattias, som är född och uppvuxen i trakten har varit verksam som entreprenör inom gruvindustrin på olika sätt sedan han slutade skolan.
Mattias berättar att MRM Mining omsätter ungefär 60 miljoner om året och har 20-25 anställda beroende på vilka projekt man utför. Förutom flytten av Malmberget arbetar man också med markarbeten, stålmontage, maskinservice och andra entreprenadtjänster inom gruvindustrin.
– Det känns bra att ta del av samhällsomvandlingen i Malmberget. Omvandlingen är en stor utmaning för alla. Det handlar ju inte bara om att flytta husen, utan om alla minnen, kultur och känslor som finns på en plats.
– Det är mycket folk utifrån…söder ifrån…som arbetar här uppe. Och då är det ju bra om man kan erbjuda samma tjänster med lokal anknytning. Malmberget är ju också vår uppväxt och våra minnen.
– Hela omvandlingen ska vara klar ungefär år 2025.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Vito skåpbil.