På Ljudmakaren i Säffle vet man vad det innebär att ligga ute på vägarna många långa dagar. Då är transportfordonets säkerhet, pålitlighet och bekvämlighet fullständigt avgörande. Därför har Ljudmakaren valt Mercedes Sprinter skåpbil.
– Efter mer än trettio år i event- och turnébranschen vet vi hur viktigt det är att logistiken fungerar, säger vd och ägare Stefan Ferger och fortsätter:
– Är man på turné går det inte att bli stående vid vägkanten i flera timmar för att bilen strular. Ofta är det redan kort om tid mellan evenemangen och stressigt med att sätta upp all teknik och göra soundcheck och kolla att allt fungerar innan det är dags.
– Då m å s t e transporter och logistik fungera och man måste ha ett pålitligt fordon!
Ljudmakaren är en totalentrepenör när det gäller event och företagets två Mercedes Sprinter skåpbilar fungerar både som transport- och logistikverktyg, som fullt utrustade teknikbussar. Stefan berättar att Ljudmakaren skräddarsyr lösningarna utifrån varje unikt tillfälle när det gäller ljud, ljus, video och transportlösningar.
– Det gäller både teknik, människor och instrument!
– Det spelar ingen roll om det är ett lokalt mindre event eller en världsturné, säger Stefan och berättar att man bland annat varit med Roxette på ett par omfattande världsturnéer.
– Vi har bland annat kört Per Gessles gitarrer i en av våra Mercedes mellan konsertplatserna!
– Skulle det visa sig att det blir oväder vid ett evenemang, så kan vi etablera själva ljudstudion inne i Sprintern och köra tekniken därifrån också. Det har vi gjort flera gånger när det inte funnits en skyddad mixerplats.
– Nöden har ju som bekant ingen lag…men som ljudtekniker vill du ju helst stå öppet, med luft omkring dig.
Stefan berättar att man länge valt att köra Mercedes-Benz i företaget och tidigare hade de Mercedes-Benz 319. Nu kör Ljudmakarna två Sprinter skåpbil. Den ena är 1,5 år och B-registrerad och strax innan jul levererades en alldeles ny Mercedes Sprinter från Veho-bil i Karlstad. Den har man C-registrerat för att kunna ta lite tyngre last.
Sprintrarna är specialinredda, bland annat med extra isolering och flygplansskenor på väggarna så att man kan spänna fast godset eller instrumenten.
Bilarna är inte utsmyckade eller stripade, eftersom man inte vill ”skylta med innehållet i onödan”, förklarar Stefan.
– Mercedes-Benz står för kvalité och eftersom det är ganska slitsamt att ligga ute på turné, så är komforten viktig. Den är alldeles utmärkt i Sprintern!
– Och den är stark och driftssäker.
– En annan viktig del när vi valde att skaffa just Mercedes Sprinter är servicen, säger Stefan och berättar att de har leasing- och serviceavtal med Mercedes.
– Vi har till exempel, tyvärr, haft en del dieselstölder och då fått hjälp omedelbart från Veho Bil i Karlstad. Den goda servicen är verkligen uppskattad!
Ljudmakaren har varit sedan 1989, då ljudtekniker Stefan Ferger och Hans Bäckström startade företaget. Idag är man fem anställda, med flera underleverantörer som sköter sina olika delar av de större eventen. Ljudmakaren ägs idag av Stefan Ferger och Jakob Johnzén.
Stefans stora ljudintresse började när han jobbade på Radiocentralen i Säffle 1976, på HiFi-avdelningen och så småningom började han hjälpa ett lokalt band – Pal Ritz & the Piccolos – med ljudet när de hade konserter. Som så många andra band under den tiden, spelade man in ett kassettband med sina låtar och skickade till skivbolagen. När Marie Andersson (idag Ledin) hörde det inskickade kassettbandet ”signade” hon bandet till anrika skivbolaget Polar, som drevs av hennes lika välrenommerade far Stickan Andersson.
Pal Ritz fick aldrig det riktigt stora genombrottet med kontakterna med Polar gav Stefan nya möjligheter att arbeta i nöjesbranschen. Efter år på vägarna som ljudtekniker och DJ växte både intresset och erfarenheten av hur man arrangerar ett lyckat event.
– Jag har åkt med bland andra Wilmer X ett par turnéer och varit ljudtekniker till Nationalteatern i sex år. Sven-Ingvars började vi arbeta med 2003 och gör det fortfarande. Och så Roxettes turnéer då…
Stefan berättar att han jobbar mest som ”kontorsnisse” nuförtiden. Och med lite utvalda ljudteknikeruppdrag. Efter sina många år i nöjesbranschen kan han konstatera att det ofta är ett ganska hårt slit, med långa dagar, sena nätter och många mil.
– Det är det sociala som håller oss kvar. Så är det nog för de flesta i branschen.
– Glädjen att få glädja andra!
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter skåpbil.