Allt fler i Sverige väljer att köpa sin mat via e-handel. Vi beställer färdigpackade matkassar, abonnerar på och köper, som aldrig förr, våra dagligvaror på nätet.
Med 150 chaufförer, drygt 80 Mercedes Sprinter kylbilar och en specialutvecklad logistikplattform, ser stockholmsbaserade företaget Gordon Delivery till att varorna tar sig hela vägen från varukorgen hos ehandlaren, till konsumentens dörrpost.
Företaget kallar det för Smart Urban Logistics – och det primära målet, enligt grundaren och vd:n Ali Ghoce, är en nöjd kund. Chaufförerna och bilarna är ett viktigt verktyg för att uppnå det.
Gordon Delivery är ett starkt växande företag som specialiserat sig på digitalisering och automatisering av det som kallas ”last mile” leveranser. Det vill säga, att flytta gods och varor från e-handlarens digitala plattform, till en slutdestination, ofta direkt hem till konsumenten. Idag levererar Gordon Delivery kylvaror för flera av de större dagligvarukedjorna och matkasseleverantörerna, från Härnösand i norr till Ystad i söder.
– Vi kommer inte från transportvärlden, säger Gordon Deliverys grundare och vd:n Ali Ghoce och berättar bakgrunden till varför han startade företaget:
– 2009, när apoteksmarknaden avreglerades, arbetade jag på ett företag som tog fram och erbjöd de IT-system och plattformar som apoteken behövde för e-handel.
– Det var så jag fick en mycket god insyn i hur e-handeln fungerar. När handeln med matkassar ökade, så fanns det ett behov för en fungerande och stark logistik
och 2015 startade jag och en affärspartner, Per Kjellgården, Gordon Delivery.
– Det är flera olika parter inblandade i ett köp på nätet. Och många led i logistiken som ska fungera. Via vår IT-plattform kan e-handlaren följa sin varas väg till slutkunden och föraren får verktyg för att kunna göra ett bra jobb.
– Och inte minst, slutkunden kan följa bilen på en karta på plattformen.
Ali berättar att företaget arbetar med tre kategorier av ”last mile”-leveranser: Dagligvaruhandeln som säljer mat on-line och företag som säljer mat i abonnemangsform, typ matkassar.
– Den tredje kategorin är distribution till butik på dagtid. De stora kedjorna har ofta egna leveranslösningar för sina egna produkter, men det finns ett behov att lösa de mindre producenternas logistikhantering. De som också säljer till dagligvaruhandeln, men som inte har möjlighet att utveckla effektiva system själva.
Sedan starten har företaget stadigt vuxit och Gordon Delivery omsätter mer än 120 miljoner, med en tillväxt på över 240 procent det senaste året. Nu väntar expansion till övriga Europa och i juni lanserade Gordon Delivery sin tjänst i Danmark. Därefter väntar fler europeiska länder som exempelvis Tyskland och Finland.
Målet, säger Ali, är att Gordon Delivery ska vara störst i Europa på ”last mile”-leveranser 2025.
– Vi tittar nu så smått på hur vi kan utveckla en effektiv infrastruktur och logistik även i dessa länder, berättar Ali.
– Vi tänker oss att även i dessa länder köra Mercedes Sprinter, säger Elion Najim, som är ansvarig för skötsel, inköp, reparationer och transportövervakning av företagets alla fordon.
– Alla våra bilar är kylbilar som anpassats efter e-handeln, berättar Elion och fortsätter:
– Vi kör ju inte pallar, utan lådor och kassar, och vill kunna ha så mycket lastvikt som möjligt. Därför har vi ingen bakgavellift, men bilarna är lägre och har anpassats för att lätt kunna lastas och lastas ur.
Det personliga kundmötet viktigt också för e-handeln.
På Gordon Deliverys kontor i Nacka arbetar 15 personer. De jobbar med administration, men framför är det ett teknikteam som utvecklar kundernas automatiserade logistikplattformar och de som jobbar operativt. Som planerar, har koll och ser till att allt sker när det ska. Men Ali Ghoce poängterar vikten av att vårda kundmötet.
– Vi har 150 chaufförer idag. Vi kallar dem ”gordoneerer” och de representerar våra kunder när de kommer ut till slutkunden.
– Ibland upplever jag att man kanske inte fokuserat så mycket på den delen inom transportbranschen. För oss är själva kundmötet och vårt sätt att hantera det, vårt viktigaste moment.
– Man kan jobba smartare och effektivare genom automatisering och genom att öka och utveckla transparensen i det digitala flödet.
– Men vi vill aldrig göra avkall på det personliga kundmötet.
Valet av Mercedes Sprinter som leveransverktyg var inget som företaget tvekade på när man startade. Man har sina Mercedes Sprinter genom leasing med serviceavtal.
– Vi måste kunna lita på att bilarna fungerar och att vi kan få smidig och snabb service om något skulle hända, säger Elion och tillägger:
– Jag har jobbat länge med transport och av alla bilar jag kört och arbetat med, så har Sprintern bäst komfort. Det är som att köra personbil.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter.