Schenker Åkeri är bokstavligen experter på Mercedes-Benz – i dagsläget används 51 Sprinter, 120 tunga lastbilar och fyra Citan i den dagliga verksamheten. Ett exempel är enheten utanför Kristianstad som har fem Sprinter, nio tunga lastbilar och en Citan.
Transportbilar och lastbilar kör ut och in från DB Schenkers terminal i Önnestad i nordöstra Skåne. Här arbetar 40 chaufförer med att leverera paket och gods till företag och privatpersoner i hela östra Skåne.
Johan Stjernkvist har arbetat som chaufför på Schenker Åkeri i två år och haft flera olika rutter. Just nu kör han den ena av två paketbilsrundor i närbelägna staden Kristianstad, och är glad åt företagets nya Sprinterbilar.
– Jag kör dem lite då och då, och sätena är helt underbara att sitta i. Innan jag fick min nuvarande Kristianstadsrunda körde jag äldre bilar. De nya är pigga och väldigt sköna att köra.
Han levererar främst paket, och ibland en pall eller två. På sin runda kör han både i innerstaden och ute på landsväg. Inne i Kristianstad kan det ofta vara trångt, med stora blomkrukor och farthinder av betong på gatorna.
– Sprintern är mycket lättare att köra in och ut med, den är bakhjulsdriven så den har en svängradie som heter duga.
När han gör Kristianstadsrundan kör Johan Stjernkvist mellan åtta och tolv mil på en dag. Skulle han köra den sydligare Österlenrundan ligger den på upp mot 25 mil och mer på en dag.
– Jag tycker att bilen ligger väldigt bra på vägen. De nya bilarna har ju sidvindsassistent så när det blåser väldigt mycket och kommer kastvindar – då parerar den själv. Det var lite läskigt i början men det är ju en väldigt bra funktion. Vägen vid DB Schenker ligger till exempel väldigt öppet, med mycket kastvindar från sidorna just där.
Johan Stjernkvist trivs med arbetet som paketbilschaufför, han får både vardagsmotionen och möjligheten att träffa många trevliga människor om dagarna.
– Det är mycket utmaningar också, en dag liknar inte en annan. Jag kan komma hit och ha hur mycket som helst att göra, en annan arbetsdag kan det vara jättelugnt. När jag går hem vet jag inte hur morgondagen ser ut. Det är också det som är roligt – det enda man vet är att man ska köra.
Schenker Åkeri AB har använt sig av bilar från Mercedes-Benz i många år. Idag består fordonsflottan av cirka 63 procent paketbilar och 24 procent lastbilar från Mercedes-Benz. Nyligen var det dags för enheten i Önnestad att få nya Sprinter.
– När det gäller paketbilarna fick vi ett helhetserbjudande från Mercedes, och Sprintern passar den verksamhet vi bedriver. Kombinationen med en bil som har extra högt i tak och samtidigt kan ta en lastvikt på omkring tusen kilo gör den till ett attraktivt val för oss, säger fordonschef Jonas Jävert på Schenkers Åkeri AB:s huvudkontor i Hisings Backa i Göteborg.
Andra egenskaper han lyfter fram är att det är låg bullernivå under körning, och att det är lätt att kliva i och ur bilarna. Ergonomin är viktig – nuförtiden köper Schenker Åkeri enbart in bilar med automatväxel så att chaufförerna ska slippa sitta och växla.
Tunga lastbilar.
När det gäller de tunga lastbilarna var ledtiderna en viktig anledning – den tid det tar att få fram kompletta enheter med lastbil och påbyggnad. Schenker Åkeri köpte till exempel upp emot 20 Antos på ett bräde vid ett tillfälle, den bil som numera heter Actros SM.
– Mellanklasslastbilen Actros SM är en väldigt fin produkt, ställd mot konkurrerande märken. Vi värdesätter komfort och kvalitet när vi köper in våra lastbilar. Chaufförerna uppskattar komforten, hytterna är ju deras kontor och ska likställas med ett sådant.
Schenker Åkeri får bilarna levererade från olika handlare över landet men lastbilar köps in centralt hos Mercedes-Benz, och transportbilar hos Hedin Bil i Orrekulla utanför Göteborg.
– Vi har försäljningschef Johan Wigh på Hedin Bil som kontaktperson när det gäller transportbilarna – det fungerar väldigt bra, han är ju tillgänglig dygnet runt. När det gäller tunga fordon har vi Philip Munke som key account manager hos Mercedes-Benz Sverige.
Transportbilarna kommer färdiga från Mercedes-Benz och stripas, får alkolås och görs leveransklara hos den lokala återförsäljaren. På lastbilssidan är det påbyggarna som stripar – samtliga bilar har alkolås.
I dagsläget har Schenker Åkeri sammanlagt 502 lastbilar och 80 transportbilar. Paketbilarna kör 2.000-3.000 mil, fjärrfordon som Actros kör 12.000 mil per år och distributionsbilarna Actros SM/ Antos körs 7.000-8.000 mil per år.
– Historiskt sett har vi använt oss av fordon från Mercedes-Benz under lång tid. Nu har vi fordon därifrån på samtliga av våra orter som kör ut gods och paket, säger kommunikationsansvarig Marie Dahl.