Mercedes-Benz senaste konceptbil är egentligen mer koncept än bil. Vision URBANETIC är ett system där eldrivna självkörande transporter av både människor och varor kan skötas av samma fordon. I januari visades den för media på ”The Strip” i Las Vegas.
Vision URBANETIC är en helt ny lösning på framtidens transporter av både människor och gods. Nu har den visats upp på klassiska ”The Strip” i Las Vegas. Målet är att gatorna ska ha färre fordon, mindre utsläpp och mindre buller. Samtidigt som det ska gå snabbare att ta sig fram.
Grunden är ett självkörande eldrivet chassi som enkelt kan byta kaross. En 3,7 meter lång kaross får plats i det 5,14 meter långa fordonet och det betyder gott om plats för upp till 12 personer. Dessutom i högsta komfort med stora fönster och sköna sittplatser.
Här kan du se vad CNET’s reporter tyckte om sin premiärtur.
Byter man till godsmodul kan den lasta upp till tio EUR-pallar. Ett byte som bilen själv utför när och om transportbehoven ändras.
I en stad med en flotta av URBANETIC kan samma bilar som kör ut nybakat bröd till butiker på morgonen, köra pendlare till jobbet någon timme senare.
I bilens chassi finns IT-infrastrukturen som i realtid analyserar tillgång och efterfrågan på transporter i närområdet, och sedan planerar körning och ”karossbehov” efter detta. Systemet har tillgång till information från mängder av datakällor och vet till exempel om det varit ett event någonstans med människor som ska åka därifrån. Systemets nav får också reda på om ett existerande fordon känner av en folksamling någonstans, och flyttar då fler fordon dit. Det blir alltså en typ av kollektivtrafik som är helt oberoende av fasta rutter eller tidtabeller. Den som vill åka eller transportera något beställer helt enkelt en transport, och väntar på att den kommer.
Detta gör också bland annat att problemen med kostnader för kollektivtrafik på landsbygden eller på obekväm arbetstid försvinner.
URBANETIC kan kommunicera med människor på utsidan så att oskyddade medtrafikanter känner att bilen har ”sett” dem.
Med lastmodulen på 10 kubikmeter ryms upp till tio EUR-pallar i två plan som kan hantera B2B-distribution till butiker i städer. Men det finns också helautomatiserade lastsystem som kan fungera som mobil utlämningsplats för paket eller matkassar till konsumenter.
Fordonet är inte beroende av sin kaross för att kunna köras, utan tomma chassier kan köra till olika platser för att hämta rätt kaross för nästa jobb.
Mindre trängsel och mindre förarbrist.
En del talar om självkörande fordon som en utmaning för arbetsmarknaden, men faktum är att det kan vara tvärtom. I Tyskland utsågs ”Fahrermangel” (förarbrist) till årets logistik-ord nyligen och brist på förare är ett problem även i Sverige. Ju mer e-handel vi använder, desto större blir också behovet av transporter den sista kilometern fram till målet. Tillsammans blir detta ett stort problem både för handel och kunder.
Med fordon som Vision URBANETIC kan chaufförer istället arbeta med mer avancerade transporter som kanske har krav på speciell lastning och lossning. Allt medan standardtransporter kan skötas automatiskt.
Tack vare eldrift och att det inte behövs chaufförer kan fordonen vara igång dygnet runt, förutom vid service och laddning. I kombination med karossbytena gör det att antalet fordon i en stad vid varje givet tillfälle minskar – och därmed både trängsel, utsläpp och buller. Allt för att göra våra städers livsmiljö bättre.