Det kan låta som science fiction, men redan i år planeras de första förarlösa flygningarna med den flygande taxin Volocopter i Singapore. Volocopter är en tysk startup som numera ingår i Lab 1886, som är Mercedes-Benz moderbolag Daimlers innovationscentrum för framtidsteknik.
Tillsammans med Volocopter visar nu Mercedes-Benz att de flygande bilar som alltid haft en självklar plats i framtidsvisionerna, kanske inte är så avlägsna. Volocopter 2X börjar sina autonoma testflygningar tillsammans med transportmyndigheterna i Singapore under andra halvåret.
Volocoptern ser ut som en blandning av en drönare och en helikopter, är eldriven och har två sittplatser. Räckvidden är ca 30 km.
I systemet ingår en komplett infrastruktur med egna Voloports på taken i innerstäder och på till exempel flygplatser där Volocoptrarna kan laddas, byta batterier och hämta passagerare för snabba direkttransporter mellan två punkter. Allt utan att bygga broar eller tunnlar.
Efter flera års testflygningar börjar nu tiden närma sig för kommersiell trafik längs fasta rutter i stora städer. En av de aktörer som tittar nära på detta just nu är Frankfurts flygplats där Volocopter just nu för samtal.
Allt började med att medgrundare av Volocopter, Stephan Wolf, lekte med en leksaksdrönare och fick idéen om att bygga en större med plats för människor.
Daimler, som gick in med ca 250 miljoner kronor i projektet tidigare i år, ser Volocoptern som en kompletterande del i sin strategiska mobilitetssatsning inför framtiden. Där fokus kan ligga mer på att leverera transporter än på att sälja fordon.
– Vi vill tillsammans med Volocopter föra in passagerartransporter till den tredje dimensionen, säger Dr. Dieter Zetsche – koncernchef på Daimler.
Volocoptern sorterar under Daimlers innovationscentrum, Lab 1886. Här får innovatörerna arbeta fritt på ett sätt som är ovanligt i stora industriföretag – ungefär som en start-up. Det är en annorlunda avdelning där spänning och innovation går före det mesta. Namnet är en referens till när Gottlieb Daimler och Carl Benz uppfann bilen år 1886. Något som på sin tid var en så extrem idé att den knappast hade kunnat passera dåtidens styrelserum utan bara kunde få liv i ett litet företag.
På Lab 1886 börjar arbetet med en vision från en anställd eller grupp. Idéen går sedan igenom tre stadier: idé, inkubation och kommersialisering. En shark tank bedömer först konceptet – och bestämmer om den skickas vidare till inkubationen. Här får idéen gro till sig och till sist kommersialiseras den. Daimler och Lab 1886 är med hela vägen och ser till att entreprenörerna får all hjälp som behövs. Ibland blir även idéerna helt nya företag, och då är det inte ovanligt att uppfinnaren själv blir VD.