När VVSteknik Gävle Dala startades 1992 av Dan Persson, var det som ett enmansföretag. Sedan dess har företaget vuxit rejält. Idag arbetar 26 personer med rör- och avloppsbesiktning och det är Dans son Mats Persson som är ansvarig för den verksamheten. Till sin hjälp har han ett antal specialbyggda Mercedes-benz transportbilar.
När Dan Persson startade VVSteknik, som ensamföretagare, arbetade han med att utföra beräkningar, besiktningar och injusteringar av värme- och kylsystem. Efter hand växte företaget med fler anställda och verksamheten utvecklades och breddades. Idag består VVSteknik av två bolag – ett som arbetar med energilösningar, kyl- och värmesystem och ett som arbetar med rör- och avloppsinspektion.
– Idag är vi verksamma i Dalarna, Gävleborg, Uppsala och en del även i Stockholm, säger Dan och fortsätter:
– Björn Finn, som jag arbetat med tidigare, började i företaget för tio år sedan och är nu ansvarig för energidelen med värme- och kylsystem, där vi inventerar och besiktigar befintliga installationer i fastighet och ger förslag på besparingar och förbättringar. I den delen av verksamheten jobbar tio personer.
– När vi började besiktiga och filma avlopp köpte vi in två Mercedes transportbilar, som användes för att transportera utrustningen. Sedan dess har det blivit fler…
Idag arbetar 26 personer med rör- och avloppsbesiktning på VVSteknik och det är Dans son Mats Persson som är ansvarig för den verksamheten.
– I den delen av verksamheten har vi fem Sprintrar och några Vitos. Förra året köpte vi två nya, specialbyggda Mercedes Sprinter, som fungerar som rullande kontor, berättar Mats.
– VVSteknik arbetar mest mot kommuner och vi har utrustning i bilarna som gör att vi kan gå in i rören och filma för att mäta deformationer, lutningar eller stopp. Vi har också något som heter satellitkamera, så att vi utifrån huvudledningen i gatan kan skjuta in ytterligare en kamera mot fastigheten för att kontrollera flödet och ledningarna.
– Och allt detta kan skötas inifrån bilarna, där man sitter varmt och skönt i sina mobila kontor och styr kamerorna, medan man kan koka sig en kopp kaffe eller värma lunchboxen.
– Vi har byggt upp bilarna så att de inte behöver ha motorn igång under dagarna när de står stilla och jobbar, fyller Dan i och fortsätter:
– Sprintrarna är försedda med fyra stora extrabatterier, som laddas under natten och som sedan försörjer både datorer och kameror under hela dagen. Med hjälp av batterierna klarar bilarna att hålla ”kontorstemperatur” i både värme och kyla hela arbetsdagen.
Nu har VVSteknik köpt ytterligare en ny Sprinter, där påbyggaren Dala Bilinredningar och Rolba – ett företag som levererar mobila utrustningar för kraftfull spolningsteknik – ska sätta in ett spolaggregat, förutom en funktionell kontorsdel.
– Vi köpte två Mercedes Vito också förra året, fyller Mats i och förklarar:
– De fungerar som servicebilar och levererar ut mätinstrument och annan extrautrustning till Sprinterbilarna.
Valet av Mercedes-Benz transportbilar bygger på flera argument. Dan och Mats säger att samarbetet med säljaren på Bilstjärnan i Falun och servicen man fått där varit en viktig del.
– Sedan är bilarna hållbara och driftssäkra, tillägger Mats.
– Det är en otrolig komfort i de nya Sprintrarna. Det är samma instrumentering som i min personbil, säger Dan och berättar samtidigt att han just köpt en ny MB E-Klass All Terrain 2020, att använda som tjänstebil.
– Det kommer troligtvis snart att bli några tjänstebilar till, säger han och avslutar:
– Mercedes-Benz, förstås.
Text: Maria Anderberg Foto: Henrik Hansson
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz transportbilar.