Även om inte surfarna var de första som bodde i ombyggda skåpbilar, så var det de som gav idén spridning. Redan på 60-talet insåg de att om man körde ner till stranden med sina brädor på kvällen och sov i bilen, så var man redan på plats för morgonvågorna. Begreppet surfbuss föddes och blev ursprunget till det vi idag kallar Vanlife.
Skillnaden mot traditionell husbil är större än man kan tro. Med Vanlife handlar det om att ha en bil som är kompakt och som kan köras där alla vanliga bilar får plats. Där du lätt kommer åt det du har på taket. En bil som inte direkt avslöjar att den även är en bostad. Och – en bil som har bra vägegenskaper och bra ekonomi och som går att köra även på en skumpig grusväg till en avlägsen badplats.
Men att själv bygga sin egen Van med bostad är inte något som alla känner sig mogna för. Och en traditionell husbil är som sagt var något helt annat. Därför började Mercedes-Benz redan 1984 sälja den första fabriksbyggda Marco Polo. Då baserad på skåpbilen T1. En bil som även kom att kallas “Bremen Transporter” och idag är en kultklassiker bland insatta.
1996 gick den ner i dimension, baserades på Vito och fick det karaktäristiska uppfällbara taket. En lösning som gör att bilen när den körs har en höjd på under två meter. Och alltså får plats i de flesta garage. I denna modell kom även baksätet att införas på räls, så att det lätt kunde flyttas fram eller bak. Även det infällbara bordet togs fram till 1996 års Marco Polo.
2003 kom tredje generationen baserad på Mercedes-Benz Viano. Nytt för generationen var bland annat det numer elektriskt uppfällbara taket, samt elektriskt skjutbart baksäte. Sätena kunde fällas och blåstes automatiskt upp för att dölja bälteshållarna, så baksätet blev en bekväm extrasäng.
Det var 2015 som den nuvarande Marco Polon lanserades, baserad på V-Klass. Nu med än mer fokus på lounge-delen av bilen. Yachtinspirerat trägolv, omgivande bakgrundsbelysning och sedan i år även med nya röststyrda infotainmentsystemet MBUX.
Läs mer om nya Marco Polo här: