Gå vidare till innehåll

Mercedes-Benz Marco Polo – Fabriksbyggd Vanlife sedan 1984.

Även om inte surfarna var de första som bodde i ombyggda skåpbilar, så var det de som gav idén spridning. Redan på 60-talet insåg de att om man körde ner till stranden med sina brädor på kvällen och sov i bilen, så var man redan på plats för morgonvågorna. Begreppet surfbuss föddes och blev ursprunget till det vi idag kallar Vanlife.

Läs mer om Vanlife här:

Skillnaden mot traditionell husbil är större än man kan tro. Med Vanlife handlar det om att ha en bil som är kompakt och som kan köras där alla vanliga bilar får plats. Där du lätt kommer åt det du har på taket. En bil som inte direkt avslöjar att den även är en bostad. Och – en bil som har bra vägegenskaper och bra ekonomi och som går att köra även på en skumpig grusväg till en avlägsen badplats.

Mercedes-Benz baserad på T1 – även kallad “Bremen Transporter”

Men att själv bygga sin egen Van med bostad är inte något som alla känner sig mogna för. Och en traditionell husbil är som sagt var något helt annat. Därför började Mercedes-Benz redan 1984 sälja den första fabriksbyggda Marco Polo. Då baserad på skåpbilen T1. En bil som även kom att kallas “Bremen Transporter” och idag är en kultklassiker bland insatta.

Marco Polo baserades på Vito från 1996

1996 gick den ner i dimension, baserades på Vito och fick det karaktäristiska uppfällbara taket. En lösning som gör att bilen när den körs har en höjd på under två meter. Och alltså får plats i de flesta garage. I denna modell kom även baksätet att införas på räls, så att det lätt kunde flyttas fram eller bak. Även det infällbara bordet togs fram till 1996 års Marco Polo.

2003 kom tredje generationen baserad på Mercedes-Benz Viano. Nytt för generationen var bland annat det numer elektriskt uppfällbara taket, samt elektriskt skjutbart baksäte. Sätena kunde fällas och blåstes automatiskt upp för att dölja bälteshållarna, så baksätet blev en bekväm extrasäng.

År 2003 kom Marco Polo att byggas på Viano

Det var 2015 som den nuvarande Marco Polon lanserades, baserad på V-Klass. Nu med än mer fokus på lounge-delen av bilen. Yachtinspirerat trägolv, omgivande bakgrundsbelysning och sedan i år även med nya röststyrda infotainmentsystemet MBUX.

Läs mer om nya Marco Polo här:

Mats Genberg och hans Marco Polo – läs mer här:

 

 

 

 

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

25 september, 2020 / Transportbilar
14 september, 2020 / Transportbilar
3 september, 2020 / Nyheter
28 augusti, 2020 / Road Stories

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige