Gå vidare till innehåll

Glass i större lass med smart Sprinter.

Med hjälp av en smart byggnation med Mercedes-Benz Sprinter som bas har GB-Grossisten Syd AB fått tre gånger högre lastförmåga än tidigare. Nu kan man köra ut med nästan 3 ton glass utan de högre kostnader som en tung lastbil för med sig.

Vid en snabb titt ser glassbilen på bilden ut som om den har dubbla bakaxlar. Men skenet bedrar. I själva verket är det en Sprinter som byggts om till trailerdragare med Freno Airs Dock-On lösning och där trailerns axel sitter väldigt nära bilens bakaxel. Det gör att trailern inte behöver vara ledad vilket gör att bilen är lika lätt att manövrera och köra som en bil utan släp. Både dragbil och trailer är dessutom luftfjädrade och kan sänkas vid lastning och lossning. Allt är en lösning som utvecklats och tillverkas i Piteå.

Skåpet är ett frys-skåp som laddas på natten och sedan håller kylan under en hel arbetsdag.

Ekipaget går som lätt lastbil med släp och har en max-last på hela 2.900 kg. Något som annars hade krävt en tung lastbil, med allt vad det inneburit av högre kostnader och andra problem. Det används till leveranser till butiker men i och med de kompakta måtten kan man även köra ut till kiosker, campingar och liknande. Den höga lastförmågan gör att man slipper köra flera rundor och slipper tom-körningar utan last.

– Det här ekipaget ger oss så många fördelar att det nästan är svårt att veta var man ska börja, säger Thomas Petersson som ansvarar för GB-Grossisten Syds depå i Simrishamn. Företaget är landets största grossist för GB Glace och täcker södra Götaland upp till mellersta Småland och Halland. Man har en blandad vagnpark av lätta 3,5-tons bilar och tunga lastbilar.

– Vi vil inte ha en tung lastbil till de här uppdragen av flera skäl. Dels tar den mer plats, men den kostar också mer i bränsle, service, däck och annat. Här har vi en bil med låg lasthöjd som är lätt att ta sig ur och in och som får plats nästan överallt och som kostar väldigt mycket mindre både i inköp och drift. Dessutom är den tyst och väldigt skön att köra.

En annan fördel är det här med körkort. Ekipaget får köras på BE-körkort och kräver inte YKB. Det gör att det är lättare att hitta personal och att det går både snabbare och är billigare att ge dem rätt utbildning.

– Vi kör ibland våra 3,5-tonsbilar med släp så vi har färdskrivare i alla de nyare bilarna.

GB-Grossisten Syd började gå över till Mercedes-Benz i samband med nya bilköp 2021.

– Det var en stor skillnad i lastförmåga som kom i samband med ett modellbyte hos vår tidigare leverantör, men vi är väldigt nöjda. Vi har genom vår ägare nära relationer med Hemglass och de har kört nästan uteslutande Mercedes-Benz sedan starten på 60-talet så att det är ”glassiga bilar” – det vet vi.

Alla bilarna har serviceavtal och kan utnyttja vilken auktoriserad verkstad som helst. Även här är det en fördel med en lätt lastbil istället för en tung:

– Så gott som alla Mercedes-Benz verkstäder har ju service för Sprinter. Och med glass i lasten är det viktigt att alltid vara på rull. Det går ju inte att ha glassbrist i butikerna…

Här kan du läsa mer om tekniken bakom Freno Air och Dockon:

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

21 november, 2022 / Road Stories
11 november, 2022 / Road Stories
3 oktober, 2022 / Campingbil
6 september, 2022 / Campingbil

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till vår nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Transportbilar


Ansvariga utgivare:
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige