Euro NCAP är mest kända för sina krocktester, men man testar även de hjälpsystem som ska se till att det aldrig blir en olycka. När man nu för första gången testar sådana system för mindre skåpbilar får Citan toppbetyget ”Platinum” och testets högsta poäng.
I olyckor med transportbilar är det oftast oskyddade trafikanter eller passagerare i andra fordon som skadas. Det har gjort att Euro NCAP valt att införa tester av hjälpsystem på just dessa fordon. De resultat som nu redovisas kommer från den mindre klassen där betygen genomgående är högre än bland större transportbilar.
– Då mindre transportbilar ofta är sprungna ur personbilar kan förarna förvänta sig en hög säkerhetsnivå, säger Aled Willams som är programchef på Euro NCAP.
De system som testas är autobromsens funktion mot andra bilar, cyklister och fotgängare, filhållningssystem, hastighetspåminnare och system för att ha koll på säkerhetsbälten och hur alert föraren är. Systemen testas live i en mängd olika situationer och bedöms på en 5-gradig skala.
Högsta poäng till Mercedes-Benz
Citan fick betyget Platinum och testets högsta poäng med 87 %.
– Det är en tydlig bekräftelse på vårt säkerhetsfokus att systemen man kan få i Citan och i eldrivna eCitan, får så bra betyg, säger Fredrik Sidnäs som är ansvarig för transportbilar på Mercedes-Benz Sverige.
Här kan du se en film med de olika testerna, klicka på bilden: