Det tyska transportföretaget Hermes satsar hårt på utsläppsfria fordon. Nu har man ingått ett strategiskt samarbete med Mercedes-Benz för att elektrifiera sin fordonsflotta. Redan 2018 kommer de första eldrivna exemplaren av Vito och Sprinter att börja rulla i Hamburg och Stuttgart. 2020 ska 1500 fordon vara i drift.
Transportföretaget Hermes med 12.000 anställda är specialiserade på det som brukar kallas ”sista kilometern”, alltså transport av varor ändå ut till slutkunden. Allt från små paket till hemleveranser av möbler och vitvaror. En marknad som växer kraftigt i takt med den ökande e-handeln.
Nu har Mercedes-Benz och Hermes startat ett strategiskt samarbete för att för att förbättra både effektivitet och miljöpåverkan när det gäller paketleveranser. År 2025 ska Hermes ha helt utsläppsfria transporter i alla tyska större städer. Man kommer enbart att använda sig av el från förnybara energikällor.
Redan nästa år börjar man med pilotprojekt i Hamburg och Stuttgart med eldrivna versioner av Mercedes-Benz transportbilar Vito och Sprinter. 2020 ska man ha 1500 fordon i drift.
Mercedes-Benz kommer också att leverera olika systemtjänster till Hermes. Bland annat ruttplanering som använder sig av information om räckvidd från bilens batterier. Men också intelligenta lösningar för hantering av gods inne i bilen liksom olika mobiltetstjänster och laddstationer. I helhetslösningen ingår också både långa och korta finansieringslösningar för de åkerier som kör för Hermes.
– Hemleveranser växer på ett sätt som få hade kunnat förutsäga, säger Fredrik Sidnäs, försäljningschef för transportbilar på Mercedes-Benz Sverige AB.
– Det är en ny transportvärld som öppnar sig och den kräver helt nya lösningar. I framtiden kommer Mercedes-Benz att vara en leverantör av kompletta transportsystem snarare än bara en biltillverkare.
Bildtext:
Mercedes-Benz Vision van ger en försmak av hur framtidens hemleveranser kommer att kunna hanteras.