Gå vidare till innehåll

Appen som gör det enklast att åka Taxi

Nu finns Daimlerägda taxi-appen mytaxi i Sverige. Här kan du som kund få tillgång till taxibilar från mängder av olika taxibolag i en enda app.

mytaxi
Nu finns Daimlerägda taxi-appen mytaxi i Sverige. Foton: Johan Marklund.

Just nu håller mytaxi som bäst på att etablera sig och erövra nya delar av den svenska taximarknaden. Appen utvecklades av två unga tyska entreprenörer och finns i sju länder varav Sverige är det senaste tillskottet. Appen jämförs ofta med Über men skillnaden är att det bara är taxi-bolag som ansluts.

– Hittills har vi fått ett fantastiskt gensvar, appen fungerar som ett komplement till buss och tunnelbana. Mytaxi gör att passagerare och taxichaufför hittar varandra i realtid när behovet uppstår. Det finns en passagerarapp och en förarapp som kommunicerar med varandra. Allt som behövs är egentligen ett knapptryck, du betalar taxin med appen direkt i bilen, berättar mytaxis Driver Service Manager Mazan Aminson.

Att branda bilen är inget krav från mytaxis sida utan helt frivilligt.
Att branda bilen är inget krav från mytaxis sida utan helt frivilligt.

Mytaxi började som en start-up utvecklad av Niclaus Mewes och Sven Külper i Tyskland 2007. 2014 köpte Daimler upp appen och idag äger koncernen 100 procent av bolaget. I Sverige finns appen bara i Stockholm men som svensk kan du använda den när du reser i storstäder i Tyskland, Spanien, Italien, Polen, Portugal och Österrike.

– Just nu har vi inga konkreta planer på att etablera oss i resten av Sverige, fortsätter Mazan Aminson.

– Sedan i maj har vi arbetat med att bygga upp mytaxi i Stockholm och dag har vi drygt 450 förare. Vi utbildar fler hela tiden och växer dagligen. Det gör att vi har möjlighet att möta människors behov. Mytaxis förare är som regel inte knutna till de stora taxibolagen som till exempel Taxi Stockholm, däremot till mindre bolag där ägaren tillåter förarna att köra för flera olika bolag.

Många är också så kallade friåkare och består av en bil och en taxichaufför. Vissa av bilarna är brandade och stripade, andra har enbart en magnetdekal eller en prislista med mytaxis logotyp inne i bilen. Att branda bilen är inget krav från my taxis sida utan helt frivilligt.

Vissa av bilarna är brandade och stripade, andra har enbart en magnetdekal eller en prislista med mytaxis logotyp inne i bilen.
Vissa av bilarna är brandade och stripade, andra har enbart en magnetdekal eller en prislista med mytaxis logotyp inne i bilen.

– Målgrupperna skiftar beroende på vilken tid på dygnet och vilken veckodag det är. Dagtid under veckorna är det affärsresenärer som reser mellan olika möten. På helger är det främst privatpersoner, unga människor som rör sig ute i nattlivet och vill åka dit och hem. Vi har också gruppen unga människor som väljer taxi eller kollektivtrafik som ett alternativ till att ha egen bil.

Mytaxi kräver att alla fordon ska ha godkänd taxameter i bilen och erbjuda en fast tariff oavsett vilken tid på dygnet det gäller. Det ger trygghet och gör att både kund och chaufför vet vad som gäller från början. Svenska grenen av mytaxi drivs dessutom i aktiebolagsform, något som skapar transparens.

mytaxi en ny app som kopplar samman taxiförare och kund.
mytaxi en ny app som kopplar samman taxiförare och kund.

– I Stockholm upplevs mytaxi som ett start-upföretag men det är en ynnest att ha en så stabil ägare som Daimler i bakgrunden. Det ger stora möjligheter och kan leda till synergieffekter och olika sätt att utvecklas vidare. Mercedes-Benz är ett av de största bilmärkena inom taxiflottan och ligger i framkanten när det gäller teknisk utveckling. Jag ser många spännande aspekter som vi skulle kunna samarbeta kring – många av Mercedes-Benz kunder matchar vår målgrupp.

– Det är otroligt spännande att vara med på den här resan, att vara med från start och se hur allt utvecklas. Det är en bransch där utvecklingen sker i en rasande takt och det är väldigt spännande att befinna sig mitt i den. Vi får hela tiden avläsa marknaden och justera företaget efter den, det går inte att stå stilla. Mytaxi kommer att växa och göra skillnad, det handlar om att ge människor valfrihet, avslutar Mazan Aminson.

Mondher Riahi är en av chaufförerna som arbetar för mytaxi i Stockholm.
Mondher Riahi är en av chaufförerna som arbetar för mytaxi i Stockholm.

Även förarna som kör för mytaxi tycker det är en spännande satsning.
– Appen och tanken bakom är en god idé. Det ger konkurrens, jag hoppas att det går bra och att människor fortsätter att boka, säger Mondher Ruahi är en av taxichaufförerna som arbetar för mytaxi. Han är friåkare och äger sin egen bil, en Mercedes-Benz 220 CDI.

Mondher Riahi är en av chaufförerna som arbetar för mytaxi i Stockholm.
Mondher Riahi är en av chaufförerna som arbetar för mytaxi i Stockholm.

– Än så länge fungerar det bra. Jag har kört taxi i 25 år och arbetat för mytaxi i en vecka. Jag hoppade på det för att jag ville prova på något nytt.

Fakta
Grundades i Tyskland 2009 av Niclaus Mewes och Sven Külper. Finns idag i över 40 städer i Tyskland samt i Wien, Barcelona, Zürich, Warszawa, Washington, Madrid, Valencia, Sevilla, Milano, Kraków, Lissabon, Danzig, Rom och Stockholm.

My Taxi har 45.000 anslutna taxibilar, 10 miljoner användare i Europa och är marknadsledande inom taxiappar. Köptes 2014 av Moovel GmbH – Daimler AG. Företaget har vunnit ett flertal priser i olika innovationstävlingar och apptävlingar.

www.mytaxi.com

Text: Caroline Alesmark

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

2 juli, 2017 / Evenemang
21 juni, 2017 / Personbilar
21 april, 2017 / Nyheter
17 mars, 2017 / Transportbilar