Gå vidare till innehåll

Mercedes satsar på flygande taxi.

Det kan låta som science fiction, men redan nästa år planeras de första flygningarna med den förarlösa flygande taxin Volocopter i Dubai. Volocopter är en tysk startup som numera ingår i Lab 1886, som är Mercedes-Benz moderbolag Daimlers innovationscentrum för framtidsteknik.

Tillsammans med Volocopter visar nu Mercedes-Benz att de flygande bilar som alltid haft en självklar plats framtiden kanske inte är så avlägsna. Volocopter 2X börjar sina autonoma testflygningar tillsammans med Roads and Transport Authority i Dubai. Den första licensierade lufttaxin väntas flyga redan nästa år.

Tillsammans med Volocopter visar nu Mercedes-Benz att de flygande bilar som alltid haft en självklar plats framtiden kanske inte är så avlägsna.
Tillsammans med Volocopter visar nu Mercedes-Benz att de flygande bilar som alltid haft en självklar plats framtiden kanske inte är så avlägsna.

Allt började med att medgrundare av Volocopter, Stephan Wolf, lekte med en leksaksdrönare och fick idéen om att bygga en större med plats för människor. Multikoptern som snart ska testflyga påminner också om en drönare och har en hel del teknik från Mercedes-Benz. Flygningen sker helt autonomt – och den tar sig alltså till din plats utan någon som helst förare.

Daimler, som gick in med ca 250 miljoner kronor i projektet tidigare i år, ser Volocoptern som en kompletterande del i sin strategiska mobilitetssatssning inför framtiden. Där fokus kan ligga mer på att leverera transporter än på att sälja fordon.

–Vi vill tillsammans med Volocopter föra in passagerartransporter till den tredje dimensionen, säger Dr. Dieter Zetsche – koncernchef på Daimler.

 

Berätta för appen vart du vill, så kommer den föreslå bäst rutt. Om du ska flyga, åka självkörande bil eller kanske använda en lånecykel eller ta tåget.

Volocoptern sorterar under Daimlers innovationscentrum, Lab 1886. Här får innovatörerna arbeta fritt på ett sätt som är ovanligt i stora industriföretag – ungefär som en start-up. Det är en annorlunda avdelning där spänning och innovation går före det mesta. Namnet är en referens till när Gottlieb Daimler och Carl Benz uppfann bilen år 1886. Något som på sin tid var en så extrem idé att den knappast hade kunnat passera dåtidens styrelserum utan bara kunde få liv i ett litet företag.

Lab 1886 är en referens till när Gottlieb Daimler och Carl Benz uppfann bilen år 1886.
Lab 1886 är en referens till när Gottlieb Daimler och Carl Benz uppfann bilen år 1886.

På Lab 1886 börjar arbetet med en vision från en anställd eller grupp. Idéen går sedan igenom tre stadier: idé, inkubation och kommersialisering. En shark tank bedömer först konceptet – och bestämmer om den skickas vidare till inkubationen. Här får idéen gro till sig. Sist kommersialiseras den. Daimler och Lab 1886 är med hela vägen och ser till att all hjälp som behövs kan fås. Ibland blir även idéerna helt nya företag, och då är det inte ovanligt att uppfinnaren själv blir VD.

Ett av Lab 1886s mer framgångsrika koncept är car2go – en bildelningstjänst som idag används av över 2,7 miljoner människor. Men även mindre publika projekt har vuxit fram genom Lab 1886. Att kunna fabriksbeställa en handikappanpassad Mercedes-Benz med in- och utstigningshjälp är ett av dem, liksom ett projekt med självkörande lastbilar för snöröjning på flygplatser.

Volocoptern sorterar under Daimlers innovationscentrum, Lab 1886. Susanne Hahn, Daimler Business Innovation & Head of Lab 1886 Global.
Volocoptern sorterar under Daimlers innovationscentrum, Lab 1886. Susanne Hahn, Daimler Business Innovation & Head of Lab 1886 Global.
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

22 maj, 2018 / innovation
21 maj, 2018 / innovation
16 maj, 2018 / innovation
9 april, 2018 / innovation