Gå vidare till innehåll

Mercedes lanserar personlig assistent i bilen.

Även om det går att söka sig fram till mycket med digitala tjänster, så kan en levande människa göra så mycket mer. I synnerhet när du själv kör bil. Det är tanken när Mercedes-Benz nu lanserar sin Mercedes me Concierge service – en personlig assistent i bilen. Livs levande människor som besvarar olika frågor.

Den tekniska utvecklingen har gjort att många företag rationaliserat bort människan som svarar. Men ju fler telefonköer vi fastnar i och ju fler datorstyrda röster som inte förstår våra frågor, desto större blir efterfrågan på den personliga servicen. Inte minst vid bilkörning – då man bara har sin röst att kommunicera med.

Med Mercedes me Concierge Service lanserar Mercedes-Benz ett system med en personlig assistent i bilen. Via en direktlinje i bilen kan föraren få hjälp och assistans av en riktig person. En personlig lyx i vardagen av ett slag som är sällsynt idag.

Concierge Service ingår som en del i Mercedes-Benz digitala infrastruktur – Mercedes me. Genom att trycka på en knapp ovanför backspegeln, kommer föraren i kontakt med en person som kan hjälpa till både med praktisk support och mindre råd och tips. De som svarar ser med en gång vilken bil uppringaren befinner sig i och var den befinner sig.

För den som till exempel behöver hitta ett hotellrum kan personen som svarar också lägga in vägbeskrivningen i bilens navigator och upplysa om trafikläge och hur lång tid det tar att köra.

I motsats till datoriserade assistenter ger den personliga servicen även möjligheter till nyanser och att kunna förstå sinnesstämningar och önskemål.

Vill du ha tips på en prisvärd restaurang, så måste assistenten förstå vad prisvärd betyder för just dig – nyanser i samtalet som bara kan identifieras i ett mellanmänskligt samtal.

Concierge Service ger redan idag möjlighet att boka hotellrum och biljetter samt möjligheten att få reseinformation under resan (Är snövädret illa norr om Sundsvall?).

Det går också ställa frågor om sin bil (Hur fäller jag ut dragkroken? Jag får inte igång Apple Car Play. Var kopplar jag in starthjälp så att jag kan hjälpa min granne?). Tjänsten kan inte bara nås från bilen, utan var som helst där ägaren har tillgång till Mercedes me-appen.

Concierge Service ingår till många av Mercedes modeller som har infotainmentsystemet COMAND Online. Tjänsten finns på bland annat engelska, tyska och franska.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

30 april, 2020 / innovation
22 januari, 2020 / innovation
15 januari, 2020 / innovation
26 augusti, 2019 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till vår nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Transportbilar


Ansvariga utgivare:
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige