Det nya nätverkerket ses av den tyska bilbranschen som en viktig byggsten när det gäller att få elbilar att slå igenom på bred front. Systemet bygger på standardsystemet CCS (Combined Charging System). Den nya infrastrukturen höjer dock kapaciteten till upp till 350kW vilket ger möjlighet till mycket snabb laddning för förberedda bilar. Samtidigt kan systemet användas för att ladda alla existerande bilar med CCS-teknik.
– För att elfordon ska slå igenom ordentligt krävs två saker: attraktiva bilar och en omfattande infrastruktur för laddning, säger Daimlers koncernchef Dieter Zetsche.
– Med vårt nya varumärke EQ lanserar vi vår elektriska produktoffensiv och 2025 ska vi ha tio helt eldrivna bilar i vårt sortiment. Tillsammans med våra partners bygger vi nu upp Europas kraftfullaste nät för ladddning och det gör att det för första gången blir praktiskt möjligt att använda elbilar på långa sträckor i regelbunden trafik. Och det i sin tur kommer att göra att fler kan tänka sig en elbil.