Från en enda lampa till dussintals LED – och nu kommer framtidens strålkastare med HD teknik. Upp till två miljoner mikrospeglar ger helt nya möjligheter för bilens strålkastare att inte bara lysa exakt där det behövs – utan till och med projicera budskap på vägen eller till medtrafikanter.
– Det är inte själva strålkastaren som är unik, säger Gunter Fischer som är ansvarig för Vehicle Operating Systems på Daimler.
– Det är tekniken för styrningen som är det verkligt unika.
Olika sensorer, som radar och kameror, känner av medtrafikanter och andra förhållanden och utvärderar inkommande data inom loppet av millisekunder. Därefter får strålkastarna direktiv för hur ljuset ska spridas på bästa sätt i varje given situation. På så sätt får föraren bästa tänkbara sikt utan att blända andra.
– Med vår ”Digital Light” strategi är vi inte ute efter att slå rekord i ljusintensitet. Istället vill vi ha optimal sikt och mesta tänkbara ljus utan att blända, säger Gunter Fischer.
– Dessutom får vi innovativa funktioner som som gör det möjligt att kommunicera med medtrafikanter, och det ökar säkerheten under mörkerkörning.
”Digital Light” handlar inte bara om att ha den perfekta ljusbilden i alla situationer. Det gäller också att ge föraren hjälp och stöd i svåra situationer som till exempel när man kör igenom trånga passager vid vägarbeten.
Men den nya tekniken gör det också möjligt att projicera på vägbanan. Strålkastarna kan rita upp markeringslinjer i vägkanten om dessa saknas. Eller visa budskap som pilar eller varningar på vägbanan. Systemet kan också kommunicera med andra fordon och ge dem information om vad sensorerna upptäckt redan innan de andra fordonen är på platsen.
Genom att bilen till exempel kan projicera ett övergångsställe kan den visa en fotgängare att hen är upptäckt av bilen och att det är fritt att passera.
”Digital Light” är ett viktigt steg mot olycksfri trafik och självkörande bilar. När de första visionerna visades på konceptbilen F 015 för två år sedan var detta science fiction. Redan nu testas det på demofordon och det dröjer inte länge innan de första bilarna med tekniken är i trafik.
Det går fort nu!