”Det är bara en fråga om tid innan vi har självkörande bilar som styrs av högupplösta, levande kartor” sa Mercedes-Benz utvecklingschef Ola Källenius, på CES mässan i Las Vegas i våras.
”Hela transportsektorn – från personbilar till tunga lastbilar – kommer att dra stor nytta av den självkörande tekniken. Det är en resa där vi bygger varje del av vägen steg för steg, men till slut kommer vi fram till målet – Självkörande bilar i Nivå 5 – bilar som kan ta sig från start till mål helt utan förare.”
”Redan idag finns fler och fler funktioner som låter bilen ta över förarens uppgifter.”
Sensorer och kartor
Medan bilens olika sensorer är dess ögon och öron, är det kartorna som sätter in informationen i rätt sammanhang och gör den användbar. Här kombineras information från en mängd källor: bilar, väderstationer, trafikkameror och beteendedata.
”När allt är digitalt måste allt ha en plats” säger Edzard Overbeek som är VD för kartföretaget HERE som Mercedes, Audi och BMW köpte 2015. Under 2017 har även Intel och grafikkortstillverkaren NVIDIA investerat i bolaget för att snabba på paradigmskiftet till självkörande bilar.”
Overbeek menar att menar att kartorna är nyckeln till den självkörande framtiden, eftersom det är där informationen från den egna alla bilens sensorer kombineras med data från molnet med en precision på 10 cm.
”Vi kan göra bilar intelligenta redan idag, och låta kartorna få information om såväl vädret som bromsljusen från bilen framför oss.”
Information från molnet
Under 25 år har HERE samlat in mer än 50 PetaByte kartinformation (Det motsvarar 150 år strömmande HD film 24 timmar om dygnet!). Idag kartlägger man världen med extrema kameror och LiDAR sensorer och kombinerar det med flygfoto och ultraljud.
Det senaste är något man kallar en ”elektronisk horisont”. Mjukvara i bilen samlar in dynamisk data från molnet och skapar en förenklad bild av den kommande vägsträckan upp till flera kilometer bort. Sedan matas informationen om vägsträckan in i bilens förarstöd och kan styra både motor och olika säkerhetssystem. Till exempel kan en bil som ska ta av från en motorväg veta hur fort andra bilar kört på avfarten.
Redan idag flyttar vi oss från navigation i 2D, till 3D kartor i HD som visar hela vår omgivning. Samtidigt måste informationstätheten minskar så att bara det som är viktigt visas. Framtidens kartor kommer att ändras dynamiskt, och gör förutsägelser redan innan resan börjar.
Läs mer här: