Gå vidare till innehåll

Världens första gatbil med Formel 1-drivlina

Mercedes har hämtat tekniken i sin senaste bil direkt från Formel 1-banan.  Mercedes-AMG Project ONE har totalt fem motorer – varav fyra elektriska – och har mer än 1.000 hästkrafter och en  toppfart på över 350 km/tim.

Project ONE är en så kallad hyperbil (hypercar) och den första bil med Formel 1-teknik som är besiktigad och godkänd för gatbruk. Hela drivlinan är mer eller mindre hämtad direkt från Mercedes-AMG Petronas senaste tävlingsbil.

 – Vår utveckling ska inte stanna i racingvärlden, vi vill se till att kommersiella bilar också får utnyttja F1-teknologin, säger Dr Dieter Zetsche, högsta chef för Mercedes-Benz Cars och Daimler-koncernen.

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Fyra elmotorer
Tekniken i dagens Formel 1-motorer är extremt avancerad och sedan flera år är hybriddrift ett krav. En tävlingsbil får maximalt göra av med 105 kg bränsle under en hel tävling.  Jämför man det med det bränsle som förbrukas av de kringfordon som är en förutsättning för alla stora sportevent så inser man snart att själva bilarnas bränsle är en så liten del att det knappt är mätbart).

Den  potenta hybridmotorn i Mercedes-AMG Project ONE består av en turboladdad sexcylindrig förbränningsmotor och fyra elmotorer varav en är integrerad i turboladdaren, en annan monterad direkt på förbränningsmotorn medan de sista två driver varsitt framhjul. Alla de fyra elmotorerna kan både användas för drivning, och som generatorer.

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Totalt utvecklar bilen ca 1.000 hästkrafter. Bilen är 8-växlad och kan köras i automatläge eller manuellt med paddlar. Den hydrauliska växellådan är nyutvecklad från grunden för Project ONE.

Det går utmärkt att bara köra på elmotorerna helt utsläppsfritt, med en räckvidd på ca 2 mil. Men hårdare tryck på gasen får även den 1.6-liter stora V6:an vakna till liv. Lyft i princip rakt ur F1-bilen, når den utan ansträngning 11 000 varv/min, vilket är helt unikt för en bil för gatbruk. Trots att prestandan stannar en bra bit under F1-motorns – för att öka livslängd och möjliggöra användning av vanligt drivmedel – utvecklar drivlinan grym kapacitet. Tar man dessutom hjälp av knappen Race Start function går 0-200 km/h på under 6 sekunder.

– Motorsporten är inte slutmålet. Konkurrensen där sporrar oss till att utveckla teknologier som även våra serieproducerade bilar kan ha nytta av, säger Dr Dieter Zetsche.

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Ingen vanlig turbo

Förbränningsmotorn får extra kraft av ett turboaggregat där avgas- och kompressorturbinerna är monterade på var sin sida av motorn och förbundna med en axel. Denna axel har en egen elmotor på 90 kW (120 hk) som kan driva kompressorturbinen upp till 100.000 varv/minut. Detta gör att den så karakteristiska fördröjningseffekten hos en turbo – tid mellan nedtryck och respons – är ett minne blott, här är responsen omedelbar.

Turbon omvandlar dessutom överskottsenergi till mer elektricitet, som beroende på behov antingen lagras i bilens batteri eller matas direkt in i den 134 hk starka elmotor som är monterad på förbränningsmotorns vevaxel. Förbränningsmotorns termiska verkningsgrad är över 40 procent, ett unikt värde för en bil snart i serieproduktion.

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

De två 160 hästar starka elmotorerna på framaxeln arbetar under varvtal på upp till 50.000 varv/minut (att jämföra med vanliga elmotorer som brukar ha 20.000 varv som maxgräns).

Den helt eldrivna framaxeln gör individuell acceleration och inbromsning av framhjulen möjlig, med dynamisk vridmomentfördelning som resultat. Och – att det går att köra bilen bara på el.

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Formel 1-för-2

Till skillnad från Formel 1 bilarna har Project ONE plats även för passagerare. Förarutrymmet har två integrerade, skålade säten med justerbar rygg. Ratten andas motorsport med raka linjer upptill och nertill, men har givetvis integrerad airbag. Viktig färddata till föraren är projicerad på vägen i ögonhöjd för att minimera distraktion.

Färg- och materialvalen är hämtade från Mercedes-AMG Petronas Formel 1-bil. Du sitter i en tvättäkta racingbil, men du kan köra på vanlig väg och kan dela upplevelsen med någon.
Om du är en av de totalt 275 personer som får tag på ett exemplar vill säga.
Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren  Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

30 april, 2020 / innovation
22 januari, 2020 / innovation
15 januari, 2020 / innovation
26 augusti, 2019 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till vår nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Transportbilar


Ansvariga utgivare:
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige