Gå vidare till innehåll

Smygprovkörning av Mercedes nya elbil

I september är det premiär för Mercedes-Benz nya elbil – EQC. Efter fyra års utvecklingsarbete och tester bland annat på svenska vintervägar, är bilen nu i det närmaste helt färdig. Nyligen fick fyra internationella journalister åka med på en provtur i tyska Schwarzwald.

Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.

Mercedes EQC blir den första bilen i Mercedes stora satsning på helelektriska bilar. EQC som visades som konceptbil för två år sedan är en fyrhjulsdriven SUV i samma storleksklass som nuvarande GLC. Lanseringen sker 2019 men redan i september premiärvisas bilen. Nyligen fick fyra internationella journalister provåka en kamouflerad variant av den så gott som helt färdiga bilen på allmänna vägar i tyska Schwarzwald.

Här kan du se hur en av dem upplevde det hela:

Bilen är inte certifierad ännu, men en del preliminära siffror finns tillgängliga. EQC får ett batteri på ca 70 kWh som ger bilen en rejäl elektrisk räckvidd. Accelerationen 0-100 går på under 5 sekunder.

Ca 200 protyper och förseriebilar har byggts och testerna har pågått under några år, i allt från 35 minusgrader i norra Sverige till 50 graders hetta i Dubai.

– En elbil har en mycket lägre tyngdpunkt och helt annan viktfördelning än en bil med förbränningsmotor, säger Michael Kelz som är chefsingenjör för EQC.

– Det gör att vi får tänka ut mänga nya tester för att vara säkra på att vi får en bil som uppför sig och som känns som en Mercedes-Benz även på slingrande och dåliga vägar. Men vi är helt i mål med all hårdvara och vi är enligt tidsplanen med all mjukvara.

– En bil är ju aldrig bara summan av sina delar. Något av det allra viktigaste är att trimma in allting så att det blir en helhet som ger en verklig Mercedes-känsla.

Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.

Nya problemlösningar

Elbilar ställer många nya krav som i sin tur kräver ny problemlösning. Att hålla värmen i kyla och att hålla kylan i värme utan tillgång till en förbränningsmotor kräver nya tankegångar.

Ett annat område som kräver nya tankar är det som kallas NVH – Noise Vibration, Harshness (Buller, Vibrationer, Hårdhet). Med andra ord – hur bilen låter och upplevs i kupén. När förbränningsmotorns ljud försvinner upplevs däckljud och vindbrus som mycket starkare.

– Det är viktigt att bilen verkligen ger den upplevelse som människor förväntar sig av en Mercedes och att den verkligen är tyst, fortsätter Michael Kelz.

 

Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.

Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.
Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.

 

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

19 september, 2018 / innovation
11 september, 2018 / innovation
27 augusti, 2018 / innovation
17 augusti, 2018 / innovation