Gå vidare till innehåll

Smygprovkörning av Mercedes nya elbil

I september är det premiär för Mercedes-Benz nya elbil – EQC. Efter fyra års utvecklingsarbete och tester bland annat på svenska vintervägar, är bilen nu i det närmaste helt färdig. Nyligen fick fyra internationella journalister åka med på en provtur i tyska Schwarzwald.

Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.

Mercedes EQC blir den första bilen i Mercedes stora satsning på helelektriska bilar. EQC som visades som konceptbil för två år sedan är en fyrhjulsdriven SUV i samma storleksklass som nuvarande GLC. Lanseringen sker 2019 men redan i september premiärvisas bilen. Nyligen fick fyra internationella journalister provåka en kamouflerad variant av den så gott som helt färdiga bilen på allmänna vägar i tyska Schwarzwald.

Här kan du se hur en av dem upplevde det hela:

Bilen är inte certifierad ännu, men en del preliminära siffror finns tillgängliga. EQC får ett batteri på ca 70 kWh som ger bilen en rejäl elektrisk räckvidd. Accelerationen 0-100 går på under 5 sekunder.

Ca 200 protyper och förseriebilar har byggts och testerna har pågått under några år, i allt från 35 minusgrader i norra Sverige till 50 graders hetta i Dubai.

– En elbil har en mycket lägre tyngdpunkt och helt annan viktfördelning än en bil med förbränningsmotor, säger Michael Kelz som är chefsingenjör för EQC.

– Det gör att vi får tänka ut mänga nya tester för att vara säkra på att vi får en bil som uppför sig och som känns som en Mercedes-Benz även på slingrande och dåliga vägar. Men vi är helt i mål med all hårdvara och vi är enligt tidsplanen med all mjukvara.

– En bil är ju aldrig bara summan av sina delar. Något av det allra viktigaste är att trimma in allting så att det blir en helhet som ger en verklig Mercedes-känsla.

Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.

Nya problemlösningar

Elbilar ställer många nya krav som i sin tur kräver ny problemlösning. Att hålla värmen i kyla och att hålla kylan i värme utan tillgång till en förbränningsmotor kräver nya tankegångar.

Ett annat område som kräver nya tankar är det som kallas NVH – Noise Vibration, Harshness (Buller, Vibrationer, Hårdhet). Med andra ord – hur bilen låter och upplevs i kupén. När förbränningsmotorns ljud försvinner upplevs däckljud och vindbrus som mycket starkare.

– Det är viktigt att bilen verkligen ger den upplevelse som människor förväntar sig av en Mercedes och att den verkligen är tyst, fortsätter Michael Kelz.

 

Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.

Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.
Mercedes-Benz EQC under tester i Schwarzwald.

 

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

27 mars, 2019 / innovation
27 mars, 2019 / innovation
15 mars, 2019 / innovation
7 mars, 2019 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige