Gå vidare till innehåll

Mercedes elektrifierar motorprogrammet

Nu satsar Mercedes-Benz på så kallad mildhybridteknik på bred front. Elektrifiering med 48 volts elsystem ger bilarna möjlighet att gå över till ren eldrift i vissa situationer, samtidigt som det sänker bränsleförbrukningen och ger en extra knuff vid omkörningar. En av de bilar som får den nya tekniken är volymbilen C 200.

17c891_41w

Det nya 48-voltssystemet som kommer i nya generationens Mercedes-Benz C 200 är mer än bara ett elsystem med högre spänning. I själva verket är det ett ”extra” elsystem som är kopplat till drivlinan. Belysning och annat går fortfarande på 12 volt. Man kan kalla bilar med systemet för ”mildhybrider” eftersom de ger en del av hybridbilens fördelar.

Systemet använder en kombinerad startmotor/generator kallad EQ Boost som både kan ge el-kraft när det behövs, och ladda ner energi från inbromsningar till bilens batteri. I vissa lägen elmotorn gå in i så kallat sailing-läge och bilen körs då utan utsläpp. Till exempel när den körs i jämn fart på landsväg eller manövreras i ett P-hus. Då kan förbränningsmotorn stängas av och bilen köras helt utsläppsfritt. Elmotorn hjälper också till vid acceleration från låga varvtal. När föraren behöver extra kraft, till exempel för en omkörning, ger EQ Boost upp till ca 13 extra hästkrafter och 160 Nm extra vridmoment.

18c0438_040

Start/Stop som inte märks
Den kraftfulla elmotorn är som sagt var också startmotor vilket gör att bilen startar blixtsnabbt och också kan starta i högre farter. I stadstrafik med många stop där motorn ofta stängs av vid stoppskyltar och rödljus gör detta att Start/Stop-systemet nästan inte märks.

I synnerhet inte som förbränningsmotorn ofta stängs av redan när bilen rullar mot ett kommande stopp, med utgångspunkt från information den fått från radar och andra fordonssystem.

18c0443_001-1

Prestandaversion
EQ Boost  är också en del av hemligheten bakom Mercedes nya AMG 53 modeller med rak 6:a. Här sitter EQ Boost mellan motor och växellåda. Denna driver både transmissionen direkt, och en eldriven kompressor som ger extra kraft till förbränningsmotorn innan varvtalet är så högt att avgasturbon går in. Resultatet är att bilen får bra och bränslesnål kraft redan från start. Motorn känns lite som om den hade riktigt stor slagvolym – men med modern miljösmart teknik istället.
Samma system, men utan den eldrivna kompressorn, återfinns också i de nya CLS 450 4MATIC och S 450 4MATIC Sedan.

I de sexcylindriga modellerna ger EQ Boost ca 20 extra hästkrafter (250Nm).

Mercedes-Benz 48 voltssystem EQ Boost kommer i nya C 200 och finns även i de nya AMG-modellerna med rak sexa: Mercedes-AMG E 53 och Mercedes-AMG CLS 53. Det finns även i S 450 Sedan, CLS 450 samt de 4-cylindriga E 350 Sedan, Coupé och Cabriolet.

18c0438_022

Nya C 200 med mildhybridteknik
Nu satsar Mercedes-Benz på så kallad mildhybridteknik på bred front. En av de bilar som får den nya tekniken är volymbilen C 200.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

15 februari, 2019 / innovation
6 februari, 2019 / innovation
4 februari, 2019 / innovation
1 februari, 2019 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige