Mercedes-Benz senaste konceptbil är egentligen mer koncept än bil. Vision URBANETIC är ett system där eldrivna självkörande transporter av både människor och varor kan skötas av samma fordon.
Vision URBANETIC, som Mercedes-Benz nyligen visade, är en helt ny lösning på framtidens transporter av både människor och gods. Målet är att gatorna ska ha färre fordon, mindre utsläpp och mindre buller. Samtidigt som det ska gå snabbare att ta sig fram.
Grunden är ett självkörande eldrivet chassi som enkelt kan byta kaross. En 3,7 meter lång kaross får plats i det 5,14 meter långa fordonet. För passagerartransport rymmer den upp till 12 personer, och med godsmodul kan den lasta upp till tio EUR-pallar.
I chassit finns IT-infrastrukturen som i realtid analyserar tillgång och efterfrågan på transporter i närområdet, och sedan planerar körning och ”karossbehov” efter detta. Systemet har tillgång till information från mängder av datakällor och vet till exempel om det varit ett event någonstans med människor som ska åka därifrån. Systemets nav får också reda på om ett existerande fordon känner av en folksamling någonstans, och flyttar då fler fordon dit. Det blir alltså en typ av kollektivtrafik som är helt oberoende av fasta rutter eller tidtabeller. Den som vill åka eller transportera något beställer helt enkelt en transport, och väntar på att den kommer.
Detta gör också bland annat att problemen med kostnader för kollektivtrafik på landsbygden eller på obekväm arbetstid försvinner.
Med lastmodulen på 10 m3 ryms upp till tio EUR-pallar i två plan som kan hantera B2B-distribution till butiker i städer. Men det finns också helautomatiserade lastsystem som kan fungera som mobil utlämningsplats för paket eller matkassar till konsumenter.
Fordonet är inte beroende av sin kaross för att kunna köras, utan tomma chassier kan köra till olika platser för att hämta rätt kaross för nästa jobb.
Mindre trängsel och mindre förarbrist
En del talar om självkörande fordon som en utmaning för arbetsmarknaden, men faktum är att det kan vara tvärtom. I Tyskland utsågs ”Fahrermangel” (förarbrist) till årets logistik-ord 2017 och brist på förare är ett problem även i Sverige. Ju mer e-handel vi använder, desto större blir också behovet av sista-kilometern transport. Tillsammans blir detta ett stort problem både för handel och kunder.
Med fordon som Vision URBANETIC kan chaufförer istället arbeta med mer avancerade transporter som kanske har krav på speciell lastning och lossning. Allt medan standardtransporter kan skötas automatiskt.
Tack vare eldrift och att det inte behövs chaufförer kan fordonen vara igång dygnet runt, förutom vid service och laddning. I kombination med karossbytena gör det att antalet fordon i en stad vid varje givet tillfälle minskar – och därmed både trängsel, utsläpp och buller. Allt för att göra våra städers livsmiljö bättre.