När ett batteri från en elbil tappar sin högsta kapacitet kan det ändå ha ett långt liv framför sig för energilagring i elnätet. Mercedes-Benz Energy och Beijing Electric Vehicle Co drar nu igång ett samarbete för att testa storskaliga system för ”2nd life storage” som konceptet kallas.
Återanvändning av batterier är ett av de mest effektiva sätten att förbättra livscykelanalysen för elbilar ännu mer. Samtidigt kan det bidra till att lösa de problem som elnäten står inför när andelen förnybar energi blir allt större. Mercedes-Benz Energy och Beijing Electric Vehicle Co (BJEV)startar nu ett gemensamt projekt i Beijing. Här kommer man i Bejing att bygga ett ”andra liv” energilager baserat helt på ”pensionerade” batterier från BJEVs bilar.
– När vi använder mer förnybar energi får vi också större svängningar i elproduktionen, säger Gordon Gassman som är VD för Mercedes-Benz Energy.
– Dessutom går trenden mot allt längre avstånd mellan produktion och konsumtion av el. Sammantaget ger det stora påfrestningar på dagens elnät och det ökar intresset för fasta energilager över hela världen.
Energilager jämnar ut de dalar som kan uppstå när andelen sol- och vindkraft ökar. Med dessa energislag kommer och går elproduktionen blixtsnabbt. I traditionella elproduktionsanläggningar hanterar man detta bland annat med stora svänghjul som fortsätter att snurra ett tag även när energin som driver försvinner. Men det går inte med sol- och vindkraft och därför blir batterier en viktig ingrediens i framtidens elnät. Något du kan läsa om här:
– Att använda batterier som suttit i elbilar i ett andra liv är förnuftigt, fortsätter Gassman. Inte minst eftersom det också låter oss använda råvaror på ett hållbart sätt.
– Elbilar har gått från att bara vara transportmedel till att vara ett verktyg i energistyrning, säger Ye Xiaohua som är vice VD på BJEV.
BJEV har hittills fått ut fler än 420.000 elfordon på marknaden och har därmed en av världens största tillgångar när det gäller fordonsbatterier som kan få ett andra liv.
– Vi har byggt upp en stor expertis av ladd- och batteribytesinfrastruktur och i att återanvända batterier.
Anläggningar i Tyskland
Mercedes-Benz Energy ingår i Daimler-koncernen och har sedan 2016 utvecklat innovativa lösningar för energilagring. Lösningar som baseras på återanvända batterier från koncernens elbilar och plug-in hybrider. Redan idag har man tre batterianläggningar på total 40 MWh i drift i det tyska elnätet. Systemen som drivs tillsammans med tyska nätbolaget Tenne T har redan fått bekänna färg och visat hur de kan ta över uppgifter från stora kraftverk när det gäller att stabilsera nätet efter ett stort strömavbrott.
Samarbetet med BJEV är första steget mot att göra hela konceptet globalt med Kina som pilotmarknad.