Jakten på en ledig parkeringsplats står för upp till 40 procent av innerstadstrafiken – något som varken är bra för miljön eller den stressade föraren bakom ratten. Med hjälp av sensorer i Mercedes-bilar kan dessa snart samla in och dela med sig information om närmsta lediga parkeringsplats till sina medtrafikanter.
Under färden passerar bilarna lediga parkeringsplatser de inte tänker utnyttja men som andra bilister samtidigt desperat letar efter. Tanken bakom den nya tekniken är att utnyttja möjligheten att samla in och matcha denna information.
Just nu driver Mercedes-Benz och Bosch ett pilotprojekt i Stuttgart – planen är att konceptet ska lanseras i början av nästa år med start i 30 tyska städer. Begreppet kallas för ”Community-based parking” och innebär att sensorer i Mercedes-bilarna scannar av vägens omgivningar i en hastighet på upp till 55 kilometer i timmen, lokaliserar lediga parkeringsplatser och skickar vidare informationen till andra bilar via Mercedes Me appen. Sensorerna använder sig av artificiell intelligens och datautvinning för att skilja parkeringsplatserna från andra öppna utrymmen som entréer och trädgårdar.
I sin första version kommer Mercedes Me att kunna tala om för andra Mercedes-förare vilken gata som sannolikt har lediga platser. Informationen sänds till Mercedes Me appen varpå föraren hittar rätt med hjälp av sin gps. I nästa steg kommer även lediga platser i närmsta parkeringshus att matas in – data skickas till Daimlers server där de anonymiseras, skickas till Bosch moln och sedan vidare till appen.
– Nästan alla Mercedes-bilar har både uppkoppling och de nödvändiga sensorerna, säger Sajid Kahn som är ansvarig för digital fordonsteknik på Mercedes-Benz.
– Nu är nästa logiska steg att använda den data som redan genereras, till att göra det lätt att hitta ledig parkering.
Så småningom är planen att tekniken ska bli så förfinad att information om lediga parkeringsplatser automatiskt skickas vidare till intelligenta bilar i närheten och att navigatorn tar dig direkt till den lediga platsen. Detta kommer både att spara bränsle och skona miljön. I framtiden ska det dessutom inte ta mer än en sekund från att bilen hittat en ledig plats till att informationen skickats vidare. För en gata med en genomfartstrafik på 10.000 fordon om dagen behövs det enbart 20 fordon för att skapa en komplett översikt över alla parkeringsplatser.
För närvarande utvecklas tekniken till att enbart handla om informationsöverföring mellan Mercedes-Benz-fordon men i framtiden är tanken att tekniken även ska kunna fungera mellan olika bilmärken.