Nu lanserar Mercedes-Benz ett nytt system för att minska risken för olyckor mellan lastbilar och oskyddade trafikanter, som till exempel fotgängare och cyklister. Systemet kan förutse och varna för kommande osynliga risker och kan till och med bromsa lastbilen om föraren inte hinner själv. Olyckor mellan tunga lastbilar och oskyddade trafikanter är bland de farligaste i trafiken och ett av de områden där det är viktigast med teknisk utveckling. Senaste generationen av Mercedes-Benz säkerhetssystem för lastbilar är därför speciellt framtaget för att minska antalet olyckor i stadstrafik och i synnerhet med oskyddade trafikanter inblandade.
Den ena delen av systemet är dödvinkelassistenten som är den första på marknaden som uppmärksammar föraren på cyklister och fotgängare i samband med svängar – inte minst med semitrailer. När bilens sidoradar noterar något i de döda ytor som föraren inte kan se, tänds gula varningslampor i A-stolpen och på instrumentpanelen. Om det är risk för kollision blinkar dessa rött och en varningssignal låter.
Systemet minskar också risken för att köra på gatlampor och skyltar. Den tyska försäkringsbranschens organisation (GDV) menar att med Dödvinkelassistent av detta slag skulle hälften av alla olyckor mellan lastbilar och oskyddade trafikanter kunna undvikas i framtiden.
Den andra delen av systemet benämns Active Brake Assist 4 (ABA4) och är fjärde generationens autobromssystem från Mercedes-Benz. Där de tidigare systemen kunnat bromsa för både rörliga och stillastående föremål och fordon, kan ABA4 bromsa även för cyklister och fotgängare. ABA4 kan till och med upptäcka en fotgängare som är på väg ut på en gata mellan parkerade bilar.