Världens kreatörer och branschpionjärer tar sikte på framtiden. I september kommer me Convention, ett samarbete mellan Mercedes-Benz och SXSW, till Stockholm.
2017 arrangerade Mercedes-Benz och festivalen South by Southwest (SXSW) sin första gemensamma me Convention i Frankfurt, vid den internationella motormässan IAA. 2 700 deltagare från över 33 länder lyssnade då på över 150 visionärer från både tech-sfären, design och massor av andra kreativa näringar. I mars i år flyttade den populära framtids- och livsstilsfestivalen till SXSW i Austin – den gigantiska tech- och musikfestivalen som varje år lockar hundratusentalsbesökare till Texas.
När me Convention nu rullar vidare ut i världen står Sveriges huvudstad på tur. Den 4-6 september är det just Stockholm som valts ut som den framtidsinriktade mötesplatsen för branschprofiler, föreläsare och inspiratörer från hela världen.
”Det är absolut en fjäder i hatten både för Sverige och hela Norden att me Convention kommer till Stockholm. Vår del av världen är extremt intressant i ett globalt perspektiv, vi är kända för nytänkande entreprenörskap, fintech och mobillösningar i yttersta framkant”, säger Victoria Heindorff-Meuller, marknadschef Mercedes-Benz Sverige och Danmark.
Syftet med me Convention, enligt Victoria Heindorff-Meuller, är inte att marknadsföra bilar och enbart diskutera framtidens mobilitet. Tvärtom. Framåtblicken skådar in i alla tänkbara branscher, med ambitionen att bygga kreativa broar mellan olika industrier och näringar.
”Vi vill ställa en plattform till förfogande för alla som arbetar inom den kreativa industrin, studenter, entreprenörer och anställda intraprenörer. Det ska vara en samlingsplats för de människor som är nyfikna på framtiden. Här samlas närmare 100 topptalare inom sina respektive områden och agendan sätts av South by Southwest”, säger hon.
”Här samlas närmare 100 topptalare inom sina respektive områden och agendan sätts av South by Southwest”
Under två intensiva dygn, på Nacka Strandsmässan, i Stockholm, väntar allt från paneldebatter, workshops och föreläsningar till interaktiva sessioner och konserter.
”Här finns också en fantastisk möjlighet att skapa nya nätverk, att träffa människor från andra branscher och andra kontinenter, som alla är eller vill vara en del av en stor förändringsresa.”
Områdena allt kretsar kring är: New Society, New Leadership, New Economies, New Creativity, and New Bionomics och precis som tidigare löper hashtagen #createthenew som en röd tråd genom me Convention. Tidigare har flera världsnamn medverkat: Apollo-astronauten Buzz Aldrin, Sasha Samochina på NASA Jet Propulsion Lab och Facebook-chefen Sheryl Sandberg, för att nämna några. På me-convention.com kan du kontinuerligt följa vilka namn som blir klara för höstens upplaga i Stockholm – och även köpa dina biljetter. Victoria Heindorrf-Mueller har ambitionen klar:
”Jag vill att man ska bli inspirerad och förvånad, och gärna lite skakad. Det är så ett nytt intryck verkligen sätter sig. Målet är att besökaren går hem från dessa tre fullspäckade dagar och kvällar och faktiskt börjar skapa något eget och blir del av det nya. Det vore fantastiskt”, säger hon.
Läs mer och boka biljetter på me-convention.com
Var: Nacka Strandsmässan.
Vad: Ett samarbete mellan Mercedes-Benz och South by Southwest, som också sätter agendan. Under två dygn samlas kreatörer, föreläsare, entreprenörer, studenter och pionjärer från hela världen med samma riktning i fokus: framtiden.
Hur: Alla är välkomna. Biljetter köps på me-convention.com
Pris: Early Bird (t om 22 juni) €329 Studenter (t o m 22 juni) €99